Online zichtbaarheid – Zo behaalde ik resultaat!

Je weet het best: Om naamsbekendheid en online klanten te krijgen is het belangrijk dat je online zichtbaar bent. Vol goede moed begin je op verschillende platforms met online zichtbaar te zijn, want je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken. Het kost je best veel tijd om op alle kanalen aanwezig te zijn en de moed zakt je soms misschien wel in de schoenen. Daarom deel ik met dit blog mijn manier. Ik vertel je wat ik doe aan online zichtbaarheid en ik geef je extra tips om online zichtbaar te zijn. Lees je mee?

Kies het platform waarop jij online zichtbaar wilt zijn

Je kunt op veel manieren online zichtbaar zijn. Als je besluit om op social media zichtbaar te worden, dan is de keuze natuurlijk reuze. Je kunt kiezen uit veel verschillende kanalen. Het is belangrijk dat je een platform kiest wat bij je past en waarop jouw doelgroep veel aanwezig is. Toen ik zelf net begon plaatste ik heel fanatiek mijn berichten op 3 kanalen. Al snel merkte ik dat ik dit niet heel handig vond en dat het best tijdrovend was om op alle 3 de kanalen evenveel zichtbaar te zijn. Ik ben van mening dat je beter je volle aandacht kunt geven op één plek, dan overal een beetje aanwezig zijn. Ik heb toen voor mezelf de keus gemaakt voor Instagram. Dat is mijn nummer 1 kanaal geworden. Het is de plek waar ik me thuis voel en waar mijn doelgroep zich bevind.  Door mij op 1 kanaal te focussen blijft het leuk voor mezelf. Daarnaast vind ik het super leuk om posts voor op Instagram te schrijven en neem ik ook echt de tijd om op anderen te reageren. Natuurlijk post ik nog op LinkedIn maar met veel mindere regelmaat dan op Instagram. Vanaf het moment dat ik de keus heb gemaakt voor 1 hoofd kanaal, heeft mij dit meer rust gebracht. Daar zeg ik niet mee dat het de juiste manier is. Doe vooral wat bij jou past. Voor mij werkt dit zelf heel fijn en doordat ik bijna al mijn aandacht richt op Instagram, merk ik dat ik veel meer in contact ben gekomen met mijn volgers. Dat vind ik zelf erg fijn!

Nu als VA- mentor is er nog 1 kanaal bijgekomen en dat is mijn podcast. Vind je het leuk om De podcast voor VA's te volgen? Klik dan hier!

Van zomaar posten wat ik wilde naar posten met een social media strategie

Toen ik net begon op Instagram had ik weinig volgers. Als je net begint, dan begin je natuurlijk op nul. Ik begon met het posten van berichten, ongeveer 4 keer per week. Alleen ik groeide niet zo hard, als dat ik zou willen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik plaatste wat er in mij op kwam. Zonder doel of strategie. Ik zag om mij heen andere ondernemers groeien en dacht: “Hoe doen zij dat?” Ik besloot een Instagram training te gaan volgen. Daar leerde ik wat een social media strategie was. Ik leerde veel en was zo enthousiast, dat het naar meer smaakte. Ik volgde diverse trainingen over Instagram en social media en alles wat ik leerde paste ik toe in de praktijk. En nog belangrijker….Met resultaat!! Ik ging van zomaar een post plaatsen, naar plaatsen met een duidelijk social media plan. Het heeft mij enorm geholpen om mijn doelgroep beter te bereiken. Negentig procent van mijn klanten komen via Instagram. Wat mij ook enorm geholpen heeft is het maken van stories. Het is een vast onderdeel geworden van mijn strategie op Instagram. Ik stapte hiervoor wel uit mijn comfortzone, want ik begon met het maken van video’s. Toen ik eenmaal de drempel over was ging het steeds beter en nu vind ik het zelfs leuk om te doen. Ik deel in mijn stories regelmatig iets uit mijn privéleven, maar ook deel ik over de werkzaamheden die ik doe voor klanten. Door dit te gaan delen ben ik al regelmatig aan nieuwe opdrachten gekomen.

Waardevolle content delen in mijn inspiratiemail

Door actief zichtbaar te zijn op social media vergroot je je online zichtbaarheid. Het nadeel is alleen dat het niet mogelijk is om alles te delen op social media. Een social media bericht bestaat namelijk uit een maximaal aantal tekens. Zo kun je op Instagram in een bericht 2200 tekens plaatsen. Aangezien ik schrijven heel leuk vind, lukt het mij niet altijd om al mijn tekst in een post te verwerken. Dit was voor mij een reden om met mijn inspiratiemail te beginnen. In mijn inspiratiemail kan ik alles delen wat ik graag wil delen en hoef ik mij niet te houden aan het maximaal aantal tekens.

MailBlue

Misschien denk je wel, leuk zo'n inspiratiemail, maar hoe en waarmee doe je dat? Dat ga ik je vertellen. Ik stuur mijn inspiratiemail met MailBlue. Dit is één van de meest uitgebreide e-mailmarketing systemen. Ik heb zelf met meerdere systemen gewerkt, maar Mailblue vind ik toch wel het allerfijnste werken. Ik werk er zelf mee en ook voor de meeste klanten werk ik in Maiblue. Een groot voordeel van Mailblue vind ik dat Mailblue volledig in het Nederlands is. Wil je zelf ook starten met een nieuwsbrief, dan raad ik je aan om eens naar de mogelijkheden van Mailblue te kijken. Je kunt voor 2 weken een gratis proefaccount uitproberen, zonder dat je ergens aan vast zit. Je kunt op de volgende link klikken om een proefaccount aan te vragen:

Proefaccount Mailblue

Online zichtbaarheid vergroten? Start met het schrijven van blogs op je website.

Met regelmaat een blog plaatsen op je website is belangrijk voor je online zichtbaarheid. Je voorziet je website elke week of maand van nieuwe content. Hiermee laat je zien dat jij de expert bent en deel je waardevolle informatie met je lezers. Daarnaast is het zo dat als je blogs optimaliseert voor de zoekmachine, dat je veel beter gevonden wordt. Als je een blog gepubliceerd hebt, raad ik je aan om dit te delen op jouw social mediakanalen. Bloggen kost best veel tijd en die hebben we vaak niet. Dit was voor mij een reden om het schrijven van mijn blogs uit te besteden aan een VA. Evelien van Eefs Online Office doet dit met veel plezier voor mij. Ik kan het bloggen met een gerust hart aan haar overlaten, omdat ik weet dat ze goed is in haar werk. Daarnaast scheelt het mij enorm veel tijd.


Het schrijven van een e-Book

De afgelopen 2 jaar heb ik vele trainingen en coaching trajecten gevolgd die bijna allemaal te maken hebben met online zichtbaarheid. Hierdoor heb ik veel kennis op gedaan. Ik had sterk de behoefte om mijn kennis met anderen te delen. Ik heb mezelf afgevraagd waar deze behoefte vandaan kwam. Als je mij al even volgt op Instagram, weet je misschien dat ik 17 jaar lang in het onderwijs heb gewerkt. Ik vind het echt superleuk om anderen te inspireren en dingen te leren. Deze behoefte zal ik denk ik altijd blijven houden. Daarom bundelde ik veel van mijn kennis wat ik heb over social media in een prachtig e-bookVanaf het moment dat mijn e-book online ging en ik dit deelde op social media groeide mijn maillijst hard. Er zijn op dit moment al meer dan 1000 VA;'s die mijn e-book hebben gedownload. Het idee alleen al, dat zoveel mensen mijn e-book hebben gedownload, vind ik echt supertof!

Je kunt mijn e-book hier downloaden!


Online zichtbaar is ook Adverteren

Om mijn E-book zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen en veel mensen te bereiken adverteer ik hier dagelijks mee. Op deze manier inspireer ik zoveel mogelijk anderen. Het adverteren doe ik zelf. Hier heb ik ook een aantal trainingen voor gevolgd en uiteindelijk een 1-op-1 traject om mijzelf hierin echt te specialiseren. Ik adverteer ook voor andere ondernemers. Zelf vind ik dit ontzettend leuk werk om te doen. Elke ochtend start mijn werkdag met het monitoren van de resultaten van mijn klanten en mijn eigen campagnes.

Online zichtbaarheid werpt zijn vruchten af

Zoals je leest doe ik veel om online zichtbaar te zijn. En ik weet uit ervaring dat het echt werkt. Lange tijd heb ik als VA gewerkt met een wachtlijst. Veel startende VA's namen contact op met mij. Ik krijg echt dagelijks mailtjes of berichten via DM op Instagram voor advies, informatie en hoe ik alles heb aangepakt. Supergaaf natuurlijk! Ik probeerde iedereen zo goed mogelijk te helpen door te bellen of af te spreken via Zoom. Helaas kwam ik daardoor in tijdnood met mijn eigen werkzaamheden. Het waren zoveel verzoekjes en hoe graag ik ook iedereen wilde helpen ik moest een keus maken. Het was niet meer mogelijk om iedereen te helpen en ik baalde daar vreselijk van, want dit was juist wat ik wilde bereiken.

Online zichtbaarheid - Van een virtueel assistent voor een virtueel assistent!

Dat ik niet iedereen meer kon helpen zat mij dwars. Maar ik zou Iris niet zijn om hiervoor een oplossing te bedenken. Zo is de Kennisbank: "De VA Library" ontstaan. Ik heb een prachtige online leeromgeving ingericht speciaal voor VA’s. In de VA Library komen alle aspecten van het VA-vak aan bod. Op dit moment volgen al vele VA's de Library. Supertrots ben ik daar op, om op deze manier andere VA's te helpen. 

Blijven werken aan online zichtbaarheid – Drempels overwinnen

Zichtbaar zijn op het web betekent soms ook drempels overwinnen. Zo heb ik al eens de drempel voor video’s maken overwonnen. Nu ben ik met iets nieuws begonnen: Mijn eigen podcast. Super spannend en leuk tegelijk. In mijn eerste podcast vertel ik over mijn weg van baan in loondienst naar fulltime VA. Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn verhaal? Je kunt mijn podcast hier beluisteren.

Ga zelf aan de slag met je online zichtbaarheid

Wanneer jij tot hier bent gekomen met het lezen van mijn blog, dan heb je veel manieren gelezen over hoe je online zichtbaar kunt zijn. Het is mijn manier. Het is niet goed en niet fout. Ik zeg altijd kies een manier die bij jou past, waar jij je prettig bij voelt en waarbij je natuurlijk je doelen mee gaat behalen. Ik wil tot slot nog 2 laatste tips met je delen, die ik eigenlijk elke (online) ondernemer aan raad.

  1. Laat professionele foto’s maken voor op je website en je social media kanalen. Lezers willen namelijk graag zien wie jij bent. Door professionele foto's te laten maken ziet dat er mooi en professioneel uit, mensen zien wie jij bent.
  2. Zet je socials in je e-mail handtekening. Ik heb er zelf ook mijn e-book en link naar inspiratiemail in staan. Op deze manier vergroot je ook weer jouw online zichtbaarheid.

Ik hoop dat ik je met mijn blog heb kunnen inspireren om online zichtbaar te zijn.