Instagram voor jou als ondernemer

Instagram is het social media platform voor ondernemers. 90% van mijn klanten komen via Instagram en dit gun ik jou ook! Wanneer jouw doelgroep zich op Instagram bevindt, is dit platform het ideale kanaal waar jij je kunt laten zien aan jouw doelgroep en potentiële klanten. Als VA-mentor help ik daar mijn klanten bij in de VA Library. Ik leer jou alles wat je moet weten over Instagram. Met het lezen van dit blog leer je de basisstappen en kom je ook een heel eind. Wil je na het lezen echt aan de slag en werken aan je online zichtbaarheid? Schrijf je dan in voor De VA Library. 

Starten met Instagram begint met een bedrijfsaccount

Om met je onderneming aan de slag te gaan op Instagram is het verstandig om een bedrijfsaccount aan te maken. Wanneer jij een bedrijfsaccount hebt aangemaakt op Instagram, raken er elke dag weer nieuwe potentiële klanten geïnteresseerd in jouw dienst of product. Door het plaatsen van de juiste content, waar jouw doelgroep wat aan heeft, bouw je heel makkelijk een trouwe klantenkring op. Zonder dat het je één cent kost. En wanneer je met een goede strategie aan de slag gaat haal jij net als ik straks jouw klanten uit Instagram.

Voordelen bedrijfsaccount

Een bedrijfsaccount verschilt met een ‘normaal’ account en geeft je net wat meer mogelijkheden.

✔Een bedrijfsaccount geeft je meer inzichten door je statistieken. Hoe doen je berichten het? En worden je stories goed bekeken? Dit kun je allemaal goed monitoren door de statistieken te bekijken.

✔Je krijgt veel inzicht in je doelgroep. Wanneer zijn ze online? Wat is het beste moment om te posten en waar komen jouw volgers eigenlijk vandaan?

✔Hoe vaak is je bericht gedeeld of opgeslagen?

✔Hoe doen je hashtaglijsten het per bericht? Dit kun je allemaal bekijken met een bedrijfsaccount.

Jouw Biografie is je visitekaartje op Instagram

Je hebt ongetwijfeld visitekaartjes laten drukken toen je begon met je onderneming. Op Instagram kun je ook een ‘visitekaartje’ maken: De biografie, ook wel bio genoemd. De bio is een tekst die je plaatst op je profiel. Wanneer jouw volgers op je profiel komen is dit samen met je profielfoto en je feed het eerste wat ze zien en lezen. Heel belangrijk dus om een goede eerste indruk te maken. In je bio mag je 150 tekens gebruiken, gebruik deze daarom nuttig.

  • Omschrijf duidelijk wat je doet.
  • Wat kunnen je volgers van jou verwachten
  • Een duidelijke call to action, zoals de link naar je website.

Klik hier om mijn bio op Instagram te zien. Leuk als je mij gaat volgen na het lezen van dit blog😊

Creëer een mooie huisstijl voor een mooi profiel op Instagram

Een mooie huisstijl is dé manier om je te profileren. Door gebruik te maken van een huisstijl gaat jouw doelgroep je herkennen. Kies daarom voor kleuren die bij je passen en laat deze overal terugkomen. In je logo, op je website en in je Instagram feed. Een heel fijn programma om te gebruiken is Canva. Met Canva maak je mooie visuals voor social media berichten, maar ook visitekaartjes en je logo.

Ideale klant

Je denkt al snel waarom heb ik een ideale klant nodig? Ik ben toch ondernemer voor iedereen. In het begin dacht ik precies hetzelfde, maar sinds ik weet voor wie ik schrijf komen de klanten zelf naar mij toe en wordt het bedenken van content een stuk makkelijker. Jij weet waar ze wakker van liggen en past je content daarop aan. Hiermee help je jouw ideale klant en bied jij de oplossing voor hun probleem. Je ideale klant herkent zich volledig in je berichten en op deze manier bouw je een band met elkaar op.

Content is de basis

Je bedrijfsaccount is aangemaakt, je biografie is om door een ringetje te halen en je ideale klant is duidelijk. Nu is het tijd om je pagina te vullen met content. Maar hoe doe je dat en waar moet je beginnen? Ga je zomaar iets posten wat je te binnen schiet? Dat is helemaal prima, maar dat gaat je opbreken op den duur. Daarom raad ik je aan om met contentthema’s te werken. Dit heeft mij erg geholpen met het bedenken van mijn berichten en ervoor gezorgd dat ik consequent berichten plaats. Je kunt bij het bedenken van thema’s denken aan:

  • Jouw expertise over...
  • Iets persoonlijks
  • Ondernemen
  • Het werken als virtueel assistent
  • Etc.

Waar let je op bij het schrijven van content?

Het schrijven van berichten op Instagram kost zonder strategie heel veel tijd. Bepaal daarom per bericht eerst het doel hiervan.

  • Wil je iets verkopen?
  • Wil je dat iemand iets gaat downloaden?
  • Wil je informeren?
  • Etc.

Is het doel duidelijk dan begin je met het schrijven van je berichten. Om nog meer tijd te besparen adviseer ik je de tool LaterDit is een ideale tool voor het inplannen van je berichten. Wil je weten hoe later werkt? Lees dan mijn blog, waarin ik je hier alles over uitleg, stap voor stap.

Vormen van content

Je kunt naast berichten op nog veel meer verschillende manieren content delen met je volgers.

Stories

In deze tijd zijn stories (zie er 1 van mij hierboven in mijn huisstijl toen ik werkte als VA) heel populair. Ze worden nog vaker bekeken dan berichten in je feed. Het is ook een ideale manier om de interactie met je volgers te vergroten. Door gebruik te maken van een poll of vraagstickers leer je veel over je volgers. Heb je een bericht in je feed geplaatst deel deze ook in je stories met het vliegertje. Je verhalen zijn 24 lang uur te bekijken. Wil je je stories langer zichtbaar houden, plaats je stories dan in je highlights zodat iedereen ze terug kan zien.

Reels

Sinds een aantal jaar heeft Instagram de functie: Reels. Dit lijkt heel veel op TikTok en is superleuk om je kennis mee te delen. Je doet dit in kleine filmpjes. Je maakt een kleine video, kunt teksten laten inspringen en je eigen muziek eraan toe voegen. Superleuk en heel erg goed voor je bereik!

Hashtags

Door het gebruik van hashtags vergroot je je bereik op Instagram. Bij elk bericht mag je 30 hashtags plaatsen. Maar hoe weet je nu welke hashtags bij jou passen?

Hiervoor doe je een hashtagonderzoek.

  • Begin met brainstormen en schrijf hashtags op waarvan jij denkt dat ze bij jouw bedrijf en aanbod passen. Vergeet hierbij niet je ideale klant. Waar zoeken zij op? Welke hashtags volgt jouw ideale klant?
  • Voer vervolgens je hashtags in het zoekveld van Instagram in en bekijk hoe groot deze hashtags zijn. Wissel af met kleine en grote hashtags, want als je alleen gebruik maakt van grote verdwijnen je berichten zo in de massa. Ik gebruik (bijna nooit) hashtags groter dan 500.000. Het liefst zelfs onder de 100.000.
  • Maak verschillende hashtagslijsten zodat je bij elke post kunt afwisselen. Maak je namelijk gebruik van telkens dezelfde hashtaglijst dan kan Instagram dit als spam zien.

Nu denk je waarschijnlijk wat een werk om elke keer al die hashtags te typen. Dat valt wel mee, want hiervoor heb ik een handige tip voor je. Gebruik de optie snel typen op je telefoon. Als ik bijvoorbeeld VA1 typ, dan verschijnen er 10 woorden met hashtags. In De VA LIbrary geef ik je nog veel meer handige tips over het gebruik van hashtags!

Zelf aan de slag met Instagram

Met bovenstaande kun jij heel goed een start maken met Instagram. De basis weet je nu. Vind je het leuk om wekelijks meer tips voor VA's te ontvangen? Schrijf je in voor mijn inspiratiemail!