De keuze is reuze! -  Op welk social mediakanaal ben jij zichtbaar?
28 september 2022 

De keuze is reuze! - Op welk social mediakanaal ben jij zichtbaar?

Om naamsbekendheid op te bouwen ben je zichtbaar op social media. Door zichtbaar te zijn leren mensen je kennen: Wie ben je? Wat doe je? En waar kunnen ondernemers voor terecht bij jou? Alleen er zijn zoveel kanalen, waar begin je? Voor welk platform ga je kiezen? Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt om een keus te maken, vooral als je net begint. Welk platform is nou het meest geschikt om zichtbaar op te zijn? Laat ik je meteen zeggen, dit is per virtueel assistent verschillend. In dit blog vertel ik je meer over: Facebook, Instagram en LinkedIn en geef ik je per kanaal een plantool als tip. Ik wil je graag inzicht geven in deze drie kanalen. Je hoeft namelijk niet op elk kanaal zichtbaar te zijn.

Maak je keus voor een social media kanaal

Als je net begint als virtueel assistent (of ondernemer) raad ik je aan 1 of 2 kanalen te kiezen waar je zichtbaar op bent. Nu vraag je je misschien af: Waarom kiezen? Er zijn namelijk zoveel kanalen, dat je nooit overal zichtbaar op kunt zijn. Je bent natuurlijk altijd vrij om op meerdere kanalen zichtbaar te zijn, maar hou er wel rekening mee dat dit ongelooflijk veel tijd en energie kost. Met alleen een post plaatsen ben je er namelijk nog niet. Het woord "social" media zegt het eigenlijk al. Het is een "sociaal" platform. Een band opbouwen met je volgers is daarbij belangrijk. Toon daarom oprecht interesse in je volgers. Het is niet de bedoeling dat je alleen maar zendt door berichten te plaatsen. Behalve het delen van veel waarde is interactie met andere accounts net zo belangrijk.

social media tools voor virtual assistant










Mijn advies: Kies 1 of 2 kanalen en richt je aandacht daarop. Het is beter om hier consistent aanwezig te zijn dan op te veel kanalen een beetje.

Zelf is Instagram mijn nummer 1 kanaal waar ik bijna dagelijks zichtbaar op ben. En het gaat dan echt niet om uren per dag. Daarnaast ben ik ook, wel in mindere mate, zichtbaar op LinkedIn.

Op welk social media kanaal zit jouw doelgroep?

Het is zonde van al je tijd en energie als je zichtbaar bent op een kanaal, terwijl je doelgroep zich hier niet op bevindt. Kies daarom een kanaal waar je doelgroep wel op aanwezig is. Daarnaast is het belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij het kanaal. Je moet je thuis voelen op het platform waarop jij zichtbaar bent. Toen ik zelf net begon voelde ik me meteen thuis op Instagram. Ik kreeg al gauw leuke contacten met andere ondernemers. Dit werkt motiverend en geeft energie.

Facebook bedrijfspagina

Op Facebook kun je een bedrijfspagina maken. Facebook werkt anders dan Instagram. Zo hoef je bij je bericht geen hashtags te plaatsen. En wat bij Facebook kan is een link toevoegen in je bericht. Zo plaats je makkelijk een link naar je website omdat je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven. Ook op Facebook werkt het van 2 kanten, dus niet alleen posten maar ga ook in gesprek met je bezoekers. Reageer op reacties die je krijgt.

Wil je zelf graag een Facebook bedrijfspagina aanmaken? Klik dan op deze link
Bij het aanmaken van een bedrijfspagina kies je een categorie, een naam voor je Facebookpagina en volg je de stappen die Facebook aangeeft. Richt je profiel in en zorg ervoor dat je alle informatie over jouw bedrijf goed invult. Ook kun je een profielfoto en mooie header toevoegen in de kleuren van je huisstijl.

Leuke tip: Zorg ervoor dat de url van je Facebookpagina, dezelfde naam is van je bedrijf. Zo ben je beter vindbaar.

Facebook groep

Naast een bedrijfspagina op Facebook kun je op Facebook ook een groep aanmaken. Dit is anders dan een zakelijke pagina.

In een groep breng je mensen bij elkaar met dezelfde interesses. Je kunt kiezen voor een openbare groep of een besloten groep. Zelf zit ik ook in een aantal Facebook groepen en plaats ik regelmatig content in Facebook groepen van mijn klanten.

Hoe start je een groep?
1. Log in op Facebook
2. Klik op de bolletjes rechtsboven
3. Kies voor groep

Nu kun je de groep een naam geven en gaan inrichten. In deze groepen is het mogelijk om intensief contact met elkaar te hebben. Ook kun je live gaan en bijvoorbeeld een masterclass geven.

Tip: Plannen op Facebook doe je met Meta Business Suite.

Meta Business Suite is ideaal om te gebruiken voor het inplannen van berichten op Facebook. Wat ik zelf erg fijn vind, is dat je naast je eigen pagina ook de pagina's voor je klanten kunt beheren in Meta Business Suite. Deze fijne tool zit in Facebook zelf en hoef je niet los aan te schaffen. Als je wilt plan je ook met deze tool berichten in op Instagram. Het enige wat je dan wel moet doen is je account koppelen.

Instagram

Instagram staat met stip voor mij op nummer 1. Het is een ideaal kanaal om jezelf te laten zien en in contact te komen met potentiële klanten. 90 procent van mijn klanten komen via Instagram en daarnaast heb ik superleuke contacten met mijn volgers opgebouwd. Start je net met Instagram als virtueel assistent of ondernemer? Zorg dan sowieso voor een bedrijfsprofiel. Hiermee is meer mogelijk dan met een persoonlijk account.

De voordelen van een bedrijfsprofiel op Instagram:

  • Uitgebreidere statistieken
  • Extra contactknop op Profiel
  • Categorie kun je toevoegen aan profiel
  • Evt. adverteren
  • Evt. Shopfunctie

De volgende stap is het maken van een mooie en duidelijke bio. Dit is het visitekaartje voor je bedrijf op Instagram. Let er wel op: in je bio kun je maximaal 150 tekens kwijt. Wat verder nog goed is om te weten is dat je op je profiel 1 link kwijt kunt. Dit heet de link in bio. Dit werkt dus anders dan op Facebook. Op Facebook kun je in je post een link plaatsen, waar mensen vervolgens op kunnen klikken. Dit kan op Instagram niet. Als je een link plaats onder een post, dan kunnen mensen daar niet op klikken.

 Wil je nog meer tips lezen om een goede start te maken op Instagram, klik dan op de link hieronder.

Blog 10 tips om te starten op Instagram 

Naast het posten van berichten op Instagram heb je natuurlijk nog meer mogelijkheden, namelijk:

  • Stories
  • Reels
  • Carrousels

Wil je als virtueel assistent graag meer leren over Instagram, kijk dan eens naar De Kennisbank en Community voor VA's:

De VA Library.

Instagram training virtueel assistent


In De VA Library leer ik je alles over Instagram wat je als VA nodig hebt om online zichtbaar te worden op Instagram. Na het volgen van maar liefst 13 modules heb je meer kennis over Instagram en bespaar je jezelf een hoop tijd.

Tip: Plannen op Instagram doe je met Later

Later is een tool om social media berichten mee in te plannen. Het is een hele fijne tool om mee te werken. Van tevoren zie je hoe jouw berichten eruit komen te zien door de Preview functie. Deze tool kun je gebruiken op je telefoon en je computer. Wil je weten hoe Later werkt?

Lees dan hier mijn uitgebreide blog hierover!  

LinkedIn

LinkedIn is een social media platform wat al lang bestaat en wat zich vooral richt op de zakelijke markt. Al is LinkedIn de laatste tijd wel een stuk persoonlijker geworden. Wat anders is op LinkedIn dan op Instagram en Facebook is dat er veel vacatures op staan. Ook kun je op LinkedIn jouw opleidingen en werkervaring zetten. LinkedIn is een platform waarbij het gaat om de connecties. Je kunt mensen volgen die je kent, maar ook mensen die jou inspireren en interessante content delen. Op LinkedIn kun je naast een persoonlijk account ook een bedrijfspagina aanmaken.

Tip: Plannen op LinkedIn kan met Hootsuite of Later

Hootsuite kun je gebruiken voor het inplannen van berichten op Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube en ook voor het inplannen van je berichten op LinkedIn. Het is een fijne tool om mee in te plannen. Een nadeel is wel dat deze tool vrij prijzig is. Een alternatief is dan bijvoorbeeld Later. Met deze tool is het sinds kort ook mogelijk om in te plannen voor LinkedIn.

online zichtbaar op social media

Social Media – Zorg dat het leuk blijft

Ik hoop dat ik je met dit blog heb geïnspireerd en geïnformeerd over social media. Onthoud: het hoeft niet allemaal meteen! Het moet vooral leuk zijn en blijven, doe het daarom stap voor stap.


Pinterest als afsluiter

Ik wil dit blog graag afsluiten met iets leuks en nieuws waar ik mee bezig ben. Want ja ik blijf ook leren! Sinds kort ben ik begonnen met het inrichten van Pinterest. Dit is een visuele zoekmachine en geen social media platform wat veel mensen denken. Op Pinterest duurt het ook wat langer voor je resultaat ziet omdat het tijd nodig heeft om op gang te komen. Maar eenmaal op gang dan kan een pin op Pinterest voor jarenlang resultaat zorgen, zoals meer verkeer naar je website. Ik heb geen ervaring met Pinterest en ben ook geen expert maar ik ben er toch mee begonnen. Ik ben heel benieuwd naar de resultaten die het straks opbrengt. Vind je het leuk om mij te volgen op Pinterest, klik dan hier.

Wil je mijn inspiratiemail ontvangen?

Vul hieronder je naam en e-mailadres in, dan ontvang je binnenkort de inspiratiemail in je mailbox!

50%
Je bent er bijna!
Op welk e-mailadres wil je de inspiratiemail ontvangen?
Ik schrijf me in!
Your information is safe with us

Volg mij op Instagram! 

Wekelijks deel ik veel tips en inspiratie voor VA's.