10 tips om te starten op Instagram als virtueel assistent

Iedereen, ook jij weet dat je er niet zonder kan: “online zichtbaar zijn.” Social media is onmisbaar in deze tijd, zeker wanneer je net start als virtueel assistent. Maar hoe begin je nu met een Instagram account en wat ga je posten en hoe vaak? Hoe werkt het allemaal precies? Het zijn een paar vragen die jij jezelf misschien wel afvraagt. Ze kunnen ervoor zorgen dat je ertegen op ziet om met social media en online zichtbaarheid aan de slag te gaan. Maar ik beloof je dat is niet nodig. In dit blog deel ik 10 tips die je gaan helpen om te starten met jouw eigen Instagram account.

Maak een account op Instagram

Als je start als virtueel assistent wil je graag je bedrijf laten zien. Instagram is hier op een laagdrempelige manier het perfecte platform voor. Het begint allemaal met het aanmaken van een bedrijfsprofiel. Hiermee heb je een stuk meer mogelijkheden dan met een privé account. Met een bedrijfsaccount is het bijvoorbeeld mogelijk om:

  • Makkelijk contact op te nemen via de button
  • Producten in een shop toe te voegen
  • Statistieken in te zien. Wie zijn jouw volgers? Man of vrouw en hoe oud zijn ze? Op welke tijden zijn ze online te vinden en waar komen ze vandaan?
  • Etc

Zo maak je een bedrijfsprofiel op Instagram

Ik ga er even vanuit dat je al gebruik maakt van Instagram. Maar heb je nog geen account dan is dit natuurlijk stap 1. Download heel makkelijk de app op je telefoon en meld je aan met jouw Facebook-account, telefoonnummer of e-mailadres. Vervolgens kies je een naam. Hier kun je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of eigen naam voor gebruiken. Hierna stel je een eigen gekozen wachtwoord in en is er de mogelijkheid om een profielfoto toe te voegen. Kies hiervoor een mooie foto van jezelf. Dat wekt vertrouwen en zo zien je volgers wie je bent. Je bent er dan bijna, want je Instagram account is aangemaakt. Nu moet je dit alleen nog omzetten naar een bedrijfsprofiel. Dit doe je heel makkelijk door rechtsboven op de 3 horizontale streepjes te klikken. Dan verschijnt er een tandwieltje waar je op klikt en je gaat naar instellingen. Kies de optie ‘account’ en klik vervolgens op professioneel account. De eerste stap is gezet, je hebt nu een bedrijfsprofiel.

Maak een mooie bio om te starten

Bij Instagram heb je de mogelijkheid om je eigen bio te maken. Ik raad je aan om hier goed over na te denken en deze optimaal te gebruiken. Het is het visitekaartje van je Instagram account. Het is het eerste wat jouw volgers zien als ze op je profiel komen. In je bio mag je 150 tekens gebruiken. Vertel kort maar krachtig wat je doet, wie je bent en wat je volgers kunnen verwachten. Sluit af met een duidelijke call to action, zoals de link naar je website of naar de landingspagina die je speciaal voor Instagram maakt.

Link in bio

Op Instagram kun je linkjes zetten in je bio. Daarom is het verstandig om een soort landingspagina hiervoor te maken op je website. Op deze pagina plaats je allemaal linkjes. Bijvoorbeeld een linkje naar een blog, je website of misschien wel een e-book. De link van deze pagina die plaats je in je bio. Wanneer je volgers hier op klikken komen ze op jouw website op een pagina met linkjes. Superhandig! Ik maakte hiervoor gebruik van Linktree. Dit is ook een oplossing en eenvoudig in gebruik. Maar een landingspagina op je eigen website heeft toch net wat meer voordelen:

  • Je maakt de pagina helemaal hoe jij het wilt in je eigen huisstijl. Dit kan met de gratis versie van Linktree niet.
  • Bezoekers komen door de landingspagina gewoon op je website.
  • Je kunt goed je analytics bijhouden.

Dit is mijn linkjespagina van Instagram

Maak een mooie feed op Instagram

Je ziet ze vast wel eens voorbijkomen: prachtige mooie feeds bij de mensen die je volgt. Hoe doen ze dat toch? Om te beginnen is het mooi om je huisstijl in je feed te verwerken. Met dezelfde kleuren en mooie foto’s. Een fijn hulpmiddel hierbij is Canva. Focus je in het begin niet te veel op de "perfecte" feed. Lukt het in het begin niet, dan is dat helemaal niet erg! In dit blog over Canva leg ik uit, hoe je een feed kunt ontwerpen met behulp van Canva.

Posten van berichten op social media

Als je net begint met Instagram dan wil je natuurlijk groeien, de juiste volgers aantrekken en contacten maken. Het is daarom belangrijk om consequent aanwezig te zijn. Post minimaal 3 of 4 keer week een post en begin met het maken van stories. Laat aan je volgers zien wie je bent, wat je doet en wat jouw expertise is.

Om het overzicht te bewaren en om voor afwisseling in je berichten te zorgen raad ik je aan om gebruik te maken van een content kalender. Dit kun je bijvoorbeeld maken in Excel of bijhouden in een tool als Trello

Interactie met volgers

Interactie op Instagram is belangrijk. Door de interactie met je volgers krijg je leuke gesprekken en bouw je een relatie op met je volgers. Daarnaast zorgt interactie er ook voor dat je meer zichtbaar bent op Instagram. Zorg ervoor dat je dus niet alleen "zendt." Daar bedoel ik mee zelf berichten plaatsen en niet reageren op anderen. Toon interesse!! Mensen vinden dat leuk, net zoals dat jij dat ook leuk vindt. Wanneer je een dm krijgt van iemand, reageer hier dan op. Je kunt zelf ook voor meer interactie zorgen door het stellen van een vraag aan het einde van je post.

Stories

Stories zijn heel populair op Instagram. Ze worden vaak bekeken. Het plaatsen van stories zorgt ervoor dat je meer bereik hebt. Vooral als je zorgt voor interactie in je stories. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een poll, een quiz of vraagsticker te plaatsen. Wanneer je een bericht hebt gepost is het ook mogelijk om deze te delen in je verhaal. Dit raad ik je dan ook zeker aan om te doen. Je kunt een post delen in je stories door te klikken op het vliegertje. Je verhalen zijn 24 uur zichtbaar voor je volgers. Maar denk je, deze story is echt belangrijk? Dan plaats je deze heel makkelijk in je highlights zodat iedereen ze altijd terug kan zien. Wil je meer leren over het maken van stories,  lees dan dit blog. 

Mooie highlights

Je hebt ze vast weleens gezien, de leuke rondjes met een kleurtje onder de bio bij andere profielen. Dit zijn highlights, ook wel hoogtepunten genoemd. Het is een leuke feature van Instagram om je bedrijfsprofiel professioneler en mooier te maken. Normaal gesproken verdwijnen je verhalen na 24 uur. Maar je kunt deze ook opslaan in je highlights. Highlights maken is heel simpel, de enige voorwaarde is dat je al in het verleden verhalen hebt gemaakt. Logisch natuurlijk anders heb je niks om op te slaan. Als je een verhaal maakt dan vink je bij instellingen voor verhalen “opslaan in archief” aan. In Canva kun je hele mooie highlights maken in de kleuren van je huisstijl. In De VA Library, de kennisbank voor VA's leg ik met een handige video uit hoe je dit kunt doen.

Maak gebruik van hashtags

Bij elk bericht mag je 30 hashtags gebruiken. Dit zijn zoekwoorden voor Instagram. Het is superleuk om hier zelf onderzoek naar te doen. Er bestaan grote # en kleine #. Het is verstandig om hier een mix van te maken en ze te combineren, want het "gevaar" met alleen maar grote hashtags gebruiken is dat je bericht zo in de menigte verdwijnt en je bericht een stuk minder zichtbaar is als dat je had gehoopt. Hashtags vergroten dus je bereik. Ik raad je dus zeker aan om gebruik te maken van hashtags. Je kunt ook voor jezelf een hashtag onderzoek doen. Maak daarvoor 3 of 4 lijsten en wissel deze af. Hoe je precies een hashtag onderzoek kunt doen voor jezelf (of als VA voor klanten), dat komt in De VA Library uitgebreid aan bod.

Nog een laatste tip

Ik heb je een aantal handige tips gegeven om te starten met Instagram. Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en hiermee aan de slag kunt gaan.

Nog een laatste tip die ik je wil meegeven...

Ik krijg heel vaak de volgende vraag: "Hoe groei ik met mijn aantal volgers op Instagram?"

Ten eerste: staar je niet blind op het aantal volgers. Natuurlijk is het belangrijk als je net begint om volgers te krijgen. En ook volgers die geïnteresseerd zijn in jou en in jouw diensten als VA. Maar... je kunt beter 200 volgers hebben met veel interactie, wat jouw doelgroep is en waar je klanten uithaalt, dan dat je 1000 volgers hebt en het niet je doelgroep is en dus ook niet je diensten verkoopt.

Start je als VA (of ondernemer) net met Instagram, zorg er dan voor dat je weet hoe Instagram werkt en dat je consequent zichtbaar bent. Je wilt groeien, dus plaats minimaal 3 a 4 posts per week, zorg voor interactie en plaats stories. Het kost in het begin zeker tijd, maar het gaat je ook veel opleveren. Ga aan de slag met een social media strategie. Weet je niet hoe dit werkt, laat je hierbij helpen. Zelf heb ik ook hulp gehad, toen ik net begon. En zo mooi, nu help ik daar zelf andere VA's mee.

Ik hoop oprecht dat ik je heb kunnen helpen door het delen van deze tips. Het helpt je alvast een stukje op weg. En mocht je meer hulp nodig hebben, kijk dan eens naar De Kennisbank voor VA's. Daarin staat een hele uitgebreide module die helemaal over Instagram gaat. 

O en als allerlaatste!! Volg je mij al op Instagram? Ik vind het leuk je daar te ontmoeten ;-)